‏نمایش پست‌ها با برچسب افشین قطبی. نمایش همه پست‌ها
‏نمایش پست‌ها با برچسب افشین قطبی. نمایش همه پست‌ها

۱۳۸۹ آبان ۱۰, دوشنبه

می خواهم بازیکنانم بدون استرس کار کنند

تاریخ: 10 آبان 89
افشين قطبي علت اصلي استعفايش از سرمربي‌گري تيم ملي پس از جام ملت‌هاي آسيا را ايجاد فضاي آرام و دوري حاشيه‌ها از تيم ملي عنوان كرد.سرمربي تيم ملي فوتبال ايران در حالي كه چهارشنبه شب گذشته طي نامه‌اي اعلام كرد كه پس از جام ملت‌هاي آسيا در تيم ملي ايران فعاليت نخواهد كرد، در توضيح علت اين تصميمش گفت: من چند دليل براي انجام اين كار داشتم. اول بايد بگويم كه من هيچ وقت با وطنم خداحافظي نخواهم كرد چرا كه اينجا جايي است كه به دنيا آمده‌ام و خانواده‌ام در آن است و تا پايان عمرم نيز به وطنم خدمت مي‌كنم اما احساس كردم در آستانه جام ملت‌هاي آسيا بايد حاشيه‌ها و فشارهايي را كه روي تيم بود كم كنيم. ما يك صندلي در تيم ملي داريم كه همه به دنبالش هستند و فكر كردم با اعلام اين مساله كه پس از جام ملت‌ها بر روي اين صندلي نخواهم بود، شايد فشارها به تيم كم شود. دليل ديگر اين بود كه بازيكنانم بتوانند بدون استرس و فشار كار كنند چرا كه همين مسائل در مورد سرمربي‌گري تيم ملي فشار زيادي را براي بازيكنان به وجود مي‌آورد. سومين دليلم نيز شخصي است. چرا كه هميشه دوست داشتم در زندگي‌ام تجربه‌هاي جديد را داشته باشم و فكر مي‌كنم پس از جام ملت‌هاي آسيا اين فرصتي است كه در جاي ديگري فعاليت فوتبالي‌ام را ادامه دهم و جاي ديگري را براي رشدم انتخاب كنم.
رفتنم از تیم ملی فیلم هندی نیست
افشين قطبي در پاسخ به اين پرسش كه آيا واقعا مي‌خواهيد با قهرماني، تيم ملي را ترك كنيد؟ و يا اين به دليل ايجاد كردن يك فضاي جديد است، يادآور شد: اين يك مساله جدي است. اين فيلم هندي نيست. من نمي‌خواهم يك داستان در اين مورد درست كنم. من سعي كرده‌ام هميشه با اين اصول زندگي كنم. در اين چند سال هم سعي كرده‌ام با اصولي مانند عشق به ميهن، عشق به فوتبال و عشق به كارم به جلو حركت كنم. اين تصميم براي من خيلي سخت بود چون من عاشق ايران هستم. برخي به من مي‌گويند كه من خارجي هستم. وقتي منافع‌شان به خطر مي‌افتد، مي‌گويند بايد مربي خارجي بياوريم. در حالي كه من ايراني هستم. وقتي در آمريكا زندگي مي‌كردم من را ايراني مي‌دانستند. در كره كه بودم معلوم نبود آمريكايي هستم يا ايراني اما حالا كه به وطن خودم آمده‌ام خيلي از كارشناسان و همكاران خودم، من را ايراني نمي‌شناسند و اين من را دل‌شكسته مي‌كند. ما يك مشكلي كه در ورزش داريم، اين است كه همديگر را قبول نداريم. وقتي خودمان، خودمان را قبول نداشته باشيم، چطور بايد توقع داشته باشيم خارجي‌ها ما را قبول داشته باشند. ما بايد با احترام به يكديگر به سمت پيشرفت حركت كنيم.
ایمان دارم که می توانیم قهرمان آسیا شویم
وي در ادامه با تقدير از همه ايرانيان علاقه‌مند به تيم ملي فوتبال ادامه داد: از روزي كه كارم را در پرسپوليس و تيم ملي شروع كردم، هر موقع دل‌شكسته و ناراحت بودم،‌ ابراز علاقه يك ايراني در خيابان كه احساسات و انگيزه دروني‌اش را به من انتقال مي‌داد، باعث مي‌شد انرژي مثبتي بگيرم. من ايمان دارم كه پس از 40 سال مي‌توانيم در جام ملت‌هاي آسيا قهرمان شويم. ما با اين هدف به رقابت‌ها مي‌رويم و در اين راه به كمك مردم و مسوولان نياز داريم. بايد از سعيدلو تشكر كنم كه لطف زيادي به ما داشته و در جريان همه مشكلات ما هست. ما با كمك او و مسوولان فدراسيون فوتبال مي‌توانيم به نتايج خوب برسيم. مهم‌تر از افشين قطبي اين است كه ما در جام ملت‌ها قهرمان شويم. من هم در باقي مانده فعاليت حرفه‌اي‌ام به عنوان مربي، مي‌توانم در جاي ديگري فعاليت كنم.
كارشناسي‌هاي تلويزيوني هيچ گاه نمي‌تواند صحيح باشد
قطبي در ادامه اين گفت‌وگو در پاسخ به اين پرسش كه چرا اكنون كه دو ماه به جام ملت‌هاي آسيا باقي مانده، اين بيانيه را صادر كرديد، گفت: من واقعا احساس مي‌كردم تيم ملي در اين دو ماه به آرامش نياز دارد. براي همين هم بود كه اعلام كردم پس از جام ملت‌ها از تيم ملي خواهم رفت تا فشار رسانه‌ها به جاي ديگري منتقل شود. من هميشه در مورد كارهاي مهمي كه مي‌خواستم انجام دهم، مشورت مي‌كردم. در اين مورد هم مشورت كردم. اما شما ببينيد در همين سال 2010، ما چهارده بازي ملي كرديم كه سيزده بازي خارج از خانه بوده و 9 پيروزي به همراه داشته‌ايم. 12 بازي بدون باخت داشته‌ايم. وي ادامه داد: من هميشه از انتقادهاي فني استقبال كردم ولي اكنون پس از 21 سال كه در فوتبال هستم و به صورت حرفه‌اي مربي‌گري مي‌كنم، هيچ وقت به خودم اجازه نمي‌دهم كه با دوستانم از تلويزيون بازي را تماشا كنم و بعد آن بازي را كارشناسي كنم چرا كه كسي كه در تلويزيون بازي را مي‌بيند با كسي كه در كنار زمين است، متفاوت است. كارشناسي‌هاي تلويزيوني هيچ گاه نمي‌تواند صحيح باشد و من احساس مي‌كنم ما در كارشناسي‌هايمان بيشتر ديدگاه‌هاي شخصي را داخل مي‌كنيم و اين به ورزش ضرر مي‌زند. اين مساله باعث شده بازيكنان ما ترس زيادي از اشتباه داشته باشند، چون مي‌دانند در صورت يك اشتباه، فشار بسيار زيادي از رسانه‌ها به آن‌ها وارد مي‌شود.
ذوب آهن افتخار ایران واصفهان است
افشين قطبي كه در برنامه ورزش و مردم سخن مي‌گفت، در ادامه با اشاره به عملكرد خوب ذوب آهن در رقابت‌هاي جام باشگاه‌هاي آسيا اظهارداشت: من از صميم قلبم به ابراهيم‌زاده و ذوب آهن تبريك مي‌گويم. آن‌ها افتخار ايران و اصفهان هستند. ما حتي چند بازيكن ملي در اين تيم داشتيم كه به خاطر حمايت از ذوب آهن، آن‌ها را به تيم ملي دعوت نكرديم چرا كه بايد تعامل خوبي بين باشگاه‌ها و تيم ملي باشد. از طرف ديگر من عقيده دارم يكي از ملاك‌هاي خوبي مربي‌گري، معلم بودن است و فكر مي‌كنم ابراهيم‌زاده الگوي خوبي براي معلمي و مربي‌گري در فوتبال ايران است

نیمکت تیم ملی محل آزمون وخطا

تاریخ: 10 آبان 89
امیر حسین احتشامی
بالاخره زمان رفتن افشین قطبی از تیم ملی هم رسید و امپراتور رسماً اعلام کرد که پس از پایان جام ملت ها از مسئولیت خود کناره گیری خواهد کرد. افشین قطبی که سال گذشته پس از بر کناری علی دایی با وعده رساندن تیم ملی به جام جهانی بر این مسند قرار گرفته بود اکنون پیش از شروع جام ملت ها با کارنامه ای بدون عنوان می خواهد این پست را ترک کند. البته اگر تیم ملی مقام در خور توجهی در جام ملت ها بدست آورد به طور یقین کارنامه امپراتور قابل دفاع تر خواهد بود. اما این که چرا که قطبی پس از جام ملت ها می خواهد تیم ملی را ترک کند از دو منظر قابل بحث و بررسی است. نخستین نکته این است که قطبی به این نتیجه رسیده که تیم ملی بدون نتیجه ای قابل توجه از جام ملت ها باز خواهد گشت، بنابراین وی، دست پیش گرفته و قبل از این که حکم برکناری اش صادر شود خود اعلام کناره گیری کرده است. اما پلان دومی که می توان برای تصمیم قطبی در نظر گرفت این است که شرایط دشوار کار در تیم ملی ایران و مشکلات بی شماری که سر مربی تیم ملی با آن روبرو شده او را متقاعد کرده که پس از پایان جام ملت این سمت را به دیگری تحویل دهد. اما در هر صورت بازنده این میدان تیم ملی ایران خواهد بود چرا که باز هم باید منتظر ماند و دید از کیسه جادویی فدراسیون نشینان نام کدام مرد خوشبخت بیرون خواهد آمد. به هر حال امپراتور به آرزوی دیرینه خود خیلی زود رسید همانند قلعه نویی، دایی و ... .اما آیا وقت آن نرسیده که نیمکت تیم ملی از آزمون و خطاهایی که هنگام سپردن آن به مربیان داخلی و خارجی رهایی یابد و یک مربی مجرب سکان هدایت تیم ملی را برای مدت زمانی حداقل چهار ساله بر عهده گرفته و حداقل در اجرای برنامه های خود ناکام نماند. آیا با این آمدن و رفتن های گوناگون و بدون هدف می شود چشم انداز روشنی را برای تیم ملی متصور بود؟